KUĞU GÖLÜ BALESİ [5 Sayfa]


Klasik kuğu gölü balesi le post modern halinin karşılaştırılması farklılıkları Cinsiyet rolleri , cinsel kimlik , konunun nasıl işlendiği, eserin yapısı ve kurgusu, hareket stili ile ilgili analiz yapılırken kostüm, müzik ve sahnenin de nasıl kullanıldığı üzerinde durulacaktır. Post –modern olan yapıda oyunun ana teması olan kuğuların cinsiyetinin değişmesiyle; oyunun bütün hareket dilinde değişiklikler gözlenmektedir.Hareket dilindeki bu değişikliğin doğru ifade edilebilmesi için de kostümler değiştirilmiştir. 1877 yılında ilk defa sahnelenen Klasik Kuğu Gölü Balesi dans,hisler,ilişkiler …anlamında çok önemli bir yere sahip olmuştur.Bir masal anlatılan eserde kadın kimliği ön planda tutuluyor zarafet ve estetik anlamda “kuğu” ile simgeleniyordu. Matthew Bourne’un eserinde ise kuğuların erkek olması daha sert, katı ve vahşilik üzerine kurulu bir oyun yansıtıyor.Bale ayakkabılarının yerine çıplak ayakla dans edilmesi kuğunun zarifliğinden değil saldırgan yanının yansıtılması da bunun en açık örneği. 1.BÖLÜM ( The Palace) Prensi oyuncak kuğu’ya sıkıca sarılmış bir şekilde yatağında görüyoruz.Erkek-Kadın bir sürü hizmetçi var.Kendi başına üzerini değiştiremeyen belki de buna izin verilmeyen, yatağından bile yalnız başına inemeyen, kraliyet ailesinin eğitim alması için baskı yaptığı ve halkı selamlamaya zorlanan bir prens var.Büyüdüğünde de hala kafasında kuğu figürü var ama bunu annesiyle bağdaştırdığına tanık oluyoruz.Ona göre kuğu ideali annesi.Annesinin nişan taktığı askerlere ilgi göstermesi onu kıskandırıyor. * Burada Prensin güçsüz, çelimsiz yanını görüyoruz.Prens, kraliyet ailesinden gelmesinden ve annesine yakın olmak isteyip, yakın ilişki kuramamasından belki de zihninde yarattığı bir şey’e sahip olmak istiyor.Kuğu; saflığı,temizliği ifade etmesinin yanında birazda özgürlük kelimesini ifade ettiği için bu yarattığı simge insan formatında olamıyor belki de.Çünkü kraliyet ailesine ait olduğunu düşünmüyor. The Opera House: Burada Kraliyet ailesine göndermeler var sanki.Kraliyet ailesinin eğlencesi operadır yansıması var.Prens için bulunan bir kız , birlikte gidilen opera ve bale içinde bale.Orijinallinde masalken bu sahnede birazda politik göndermelere rastlıyoruz. The Prince Private Quarters Çok üzgün bir Prens var bu sahnede, içten içe ağlayan,yardım isteyen .Sonra annesi geliyor, Ondan sıcaklık göstermesini bekliyor, adeta yalvarıyor ilgi ve şefkate ihtiyacını anlatabilmek için.Çünkü çok yalnız . * Anneye sahip olmak istiyor sanki sarılıp bir daha kopmamak istercesine davranıyor.Bunun içinde çok çabalıyor ama anne çok sert.Onun başının dik durması konusunda ısrarlı.Ne kadar üzülse de belli etmemsi gerektiğini ve bu üzüntülerinde de kendisine yardım etmeyeceğini açık bir dille ifade ediyor. Swank Bar: Bir pavyon denizcilerin, fahişelerin, genel insanları gittiği bir mekan.Prens kraliyet eğlencelerinden hoşlanmadığı,zorunlu bırakıldığı belki de merak ettiği için bu mekana gidiyor.Bir kadından hoşlanıyor daha öncede tanıdığı operaya birlikte gittiği.Oraya ayak uyduramadığından dışarı atılıyor. * Prens nereye ait olduğunu anlamak istiyor aslında.Ona göre saray’a ait değil çünkü.Yaşadığı ortamdan, etrafındakilerden, zorunluluklardan dolayı mutsuz.Etrafındaki tüm kalabalıklığa rağmen yalnız.Aşık olduğunu sanıyor, sahiplenmek istiyor ama nasıl yapacağını bilmiyor.Farklı yerlerde eğlenmek zorunda bırakıldığından normal olan bir pavyon da dahi davranışlarına yön veremiyor.Sevdiği kızın para karşılığında tutulduğunu düşünüp , kızın parayı başka birine verdiğini görmeden yine üzülüyor. 2.BÖLÜM ( The City Park) Dans eden kuğular ve ona yakınlık gösterip,onunla dans eden beyaz kuğu var. * Erkek kuğular dans ediyor.Gayet sert, net ve vahşi hareketlerle.Sonra prens gökyüzüne bakıp daldığında kendi kafasında yarattığı kuğu geliyor.Ona yakınlaşıyor,dans ediyor ve etkileniyor. Kuğu Gölü balesinin ilk versiyonuyla , post-modern tarzını karşılaştırdığımızda aslında en belirgin özellik burada ortaya çıkıyor “Erkek K [Ödev İndir]